Friday, July 31, 2009

iNDAhnya... Alam CIpTaan ALlah....

ekspedisi mendaki gunung senyum...

Pada 18 Julai 2009, perjalan ke Gunung Senyum bermula iaitu pada pukul 6.30 pagi. Aku, salina, ima, fateena dan afidah merupakan 5 awek's PAi yang menyertai ekspedisi tu... kami bertolak ke sana dengan menaiki bas ipg dan perjalanan kami pun bermula.....

Sebagaimana yang diketahui gunung tu tltak di Temerloh n pjalanan ke sana mgmbil msa dlam 2jam ke 3jam lbh krang. lpa pla nk tgok jam btul2 he3...tempat tinggal ktorg kt situ agk cntk n mnarik wlaupn toilet dia tu xbrpa slesa tp bleh la slow2...

stelah bsarapan ktorag mula mredah htan untk mlawat bbrapa buah gua d kwasan skitar. Perjlanan mnuju ke gua2 tsebut agk jauh n mmenatkan. Suasna ddlam htan agk mnyeramkan dgn bnyi2 unggas n ksan2 bntang liar jga dpt dlihat. Maybe ksan "cek bi" kot... persektaran agk suram n bbgai spesies pkok ktorg dpat lhat.

antra gua2 yg kmi lwati ialh gua jebak puyuh, gua ular, gua mayat, gua straw, n byak lg r aku pn x igt nma apa. apa yg pst gua2 tsbut brusia bjuta2 thun. kli ptama mlwat gua mmg mgagumkan n mnakutkn he3... sblum mmasuki ssbuah gua renjer sntiasa mnsihti ktorg agr xambk apa2 atau mnggalkn apa2 kat stu. klu nmpak bnda2 plik jgan sntuh n jgan tgur. mreka tu mkhluk Allah cam kta gak.

untk mmsuki ssbuah gua tu kmi kna bjlan dgan bhati2 mmandgkan lntai2 gua agk bsah n lcin. btu2 di bmbung n dndg gua pn tjam2 n lbang untk msuk ke dlm prut gua pn mmaggg smpit shinggakan ktorg tpaksa mrangkak. rsa mcam crta njum pak blalang la plak. mmg hbat wooo pglaman kt stu. ktorg leh lhat btu2 yg hdup, btu tu cntik sgt n klhatan lmbut n brair tp bla dsntuh kras rpanya.

bru skrg aku dpat tgok stalagtite n stlagmite n batu2 kristal yg brklauan yg cannnnntik sgat. tdpat jga klimah2 Allah n tlisan2 jwi d bmbung gua.... bntuk2 gua mmg mnakjubkan n yg mghairnkan lgi tdpat klit2 sput di atas bkit yg brusia ntah brpa rtus thun. pd msa tu aku mla tlintas psal bnjir bsar yg blku zman nbi Nuh dhlu... trasa dri ini tllu krdil dbndgkn dgan khebtan n kkuasaan Allah yg mmpu mbuat apa shja yg Dia khndki.

kmi kluar dri htan dlam kul 2.3o tghri n pjlnan mmag mltihkan... stlah bjlan slma bjam2 mmg lmbik r kki aku rsa nk pgsan je. nmun smgat aku msih sgar coz pd ptgnya ktorg akn mlwat bbrpa buah gua lg yg mpunyai mtos2 nya yg tsdri. stlah mkan, mmbrshkan dri, n smbhyg kmi mnruskn ekspedisi kmi. kmi mlwat gua yg bdktan dgan tmpt tgal kmi n pjlnanya xsjauh td.

kmi mmasuki gua angin, gua kolam tjuh, gua slat, gua tman, gua slat n byk lg. smsa mnuruni gnung aku nyris2 tjtuh dsbbkan kki aku tsagkut kt akar2 kyu. klu tjtuh almatny msuk gaung la aku... tdpat stu makam kt stu yg dnmakn makam tok long n tdpat crta tsndri dsblikny. apa yg plik kt stu tdpat stu lbang yg kcil ttp sume org xkra bdan kcik or bsar leh mlaluinya.
dh pnat la aku bcrta pdhal pd hri ptma je pn. 2pun msh bnyk lg yg nk dkogsi tp mlas lak n mnulis... he3....






Add Image


No comments:

Post a Comment